Selasa, 7 September 2010

PERAYAAN MINGGU SUCI DI PAROKI ST. PATRICK MEMBAKUT





Perayaan Minggu Suci yang dimulakan dengan Minggu Palma jatuh pada tanggal 28hb Mac 2010. Paderi yang melayani dalam perayaan Minggu Palma di Paroki ini ialah Rev. Fr. Ronnie Luni.

Misa Kudus dimulakan di luar kawasan Gereja iaitu di pentas terbuka. Paderi memberkati daun-daun palma dengan percikan air berkat dan kemudian membawa semua umat berarak menuju ke dalam gereja dengan menjulang-julang daun palma ke atas.

Perayaan ini adalah bagi kita semua mengenangkan kembali peristiwa Yesus yang dielu-elukan di Yerusalem dengan hamparan daun palma di atas tanah. Minggu Palma turut membawa kita untuk masuk ke dalam peristiwa kesengsaraan Yesus dan kebangkitanNya.



















Umat Berarak mesuk ke gereja dengan daun palma












Daun Palma diberkati dengan percikan air berkat









Tridum Paska dimulakan dengan Perayaan Khamis Putih yang jatuh pada tanggal 1hb April 2010. Paderi yang melayani dalam perayaan Khamis Putih ini ialah Rev. Fr. Ronnie Luni.








Dalam perayaan ini mengenangkan kita akan Yesus yang melayani dengan penuh kerendahan hati dan dipenuhi kasih bilamana Yesus membasuh kaki para muridnya. Dalam peristiwa ini juga Yesus mengadakan perjamuan suci yang terakhir bersama murid-murid yang dikasihinya.


Yesus kemudian berdiam dan berdoa di taman Gatsemani sebelum diserahkan kepada para pembesar-pembesar untuk dibicarakan.








Membasuh dan mencium kaki muridnya dengan KASIH












Sakramen Mahakudus diarak keluar


















Jumaat Agung jatuh pada tanggal 2hb April 2010. Paderi yang melayani dalam perayaan ini ialah Rev. Fr. Ronnie Luni.



SALIB KUDUS diarak masuk






Dalam perayaan ini kita mengenangkan Yesus yang menderita sengsara semasa memikul salib menuju ke gunung Golgata dan sebelum Yesus wafat di kayu Salib. Yesus menebus dosa dunia dengan wafat di kayu salib.









Doa Kerahiman Ilahi sebelum Jumaat Agung


















KISAH SENGSARA YESUS










Rev. Fr. Ronnie Luni mencium salib kudus











Sabtu Suci adalah kemuncak bagi perayaan minggu suci ini jatuh pada tanggal 3hb April 2010. Paderi yang melayani dalam perayaan ini ialah Rev. Fr. Ronnie Luni.
Dalam perayaan ini kita mengenangkan kemuliaan Yesus yang bangkit dari wafatNya. Kita juga di bawa kepada kesyukuran yang besar kerana Yesus sudah bangkit dan hadir ditengah-tengah kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan